Pokud si chcete koupit nové auto, funguje to obvykle tak, že přijdete do autosalónu a jedno si rovnou odvezete nebo složíte zálohu a pár týdnů počkáte. U luxusnějších aut jako jsou Ferrari nebo Bugatti, čekáte klidně i několik měsíců a v případě exkluzivnějších kousků i několik let. Ovšem automobilka Spyker, to dělá jinak.
Pokud přemýšlíte co je Spyker za značku, že jste o ní nikdy neslyšeli, předneseme Vám krátkou historii. Spyker je Holandská automobilka s kořeny, které sahají až do roku 1880 ke šlechtě. Včetně slavného zlatého kočáru „Golden Carriage“ používaným až dodnes králem Willem-Alexandrem.
Společnost Spyker se dostala v průběhu první světové války k výrobě letadel, ale posléze se vrátila zpět k výrobě osobních a nákladních aut. V roce 1926 vyhlásila bankrot.
V roce 1999 přinesla skupina několika investorů značku zpět mezi automobily – modelem Spyker C8. Vzácný ručně dělaný sportovní vůz byl přehlídkou řemeslného umění. Nebývalý comeback přinesl velký zájem o tyto automobily. Vznikly tak verze jako Spyker C8 Spyder, Laviolette, Double 12 a Aileron, který je stále ve výrobě. Bohužel se však společnost začala mírně rozptylovat a v roce 2006 koupila tým Formule 1. Který v roce 2007 prodala se ztrátou. Dalším pokusem bylo vstoupit do trhu luxusních SUV, který se také moc nepovedl. Spyker podal v roce2009 nabídku na odkup značky Saab od General Motors za cenu 400 miliónů dolarů. Jen týden před tím, než Lucemburská investiční firma Genii Capital, vlastněna šéfem F1 – Berniem Ecclestonem vstoupila do hry se svojí nabídkou. Po několika jednáních a nedodržení závazků ze strany investiční skupiny Genii Capital, společnost Spyker v únoru 2010 obchod uzavřela. V roce 2011 došlo k přejmenovaní společnosti Spyker Cars N.V na společnost Swedish Cars N.V.
28. listopadu 2011 potvrdil čínský výrobce automobilů Youngman Ltd. převzetí divize Saab za 140 miliónů dolarů.
Teď je Spyker tam, kde patří. Může se zaměřovat na vyplňování mezery na trhu luxusních sportovních aut. Tedy až na malý investiční kapitál, který mu zbyl. A tím se dostáváme ke způsobu financování a objednávání nových vozů Spyker.
Ačkoliv by mohla společnost přijímat předběžné objednávky a zálohy na vozy, Spyker na to jde prodejem vlastních dluhopisů.
Celkem bude k dispozici 100 dluhopisů, kdy jeden je nyní prodáván za cenu 100 000 Liber, tedy něco kolem 3 miliónů korun.
Za tři roky za tento dluhopis získáte speciální edici modelu Spyker B6 Venator v limitované barvě a doplňky v celkové hodnotě 125 000 Liber, úspora je tedy 800-900 000 Kč.
Což je i tak poloviční cena, než za který byste koupili model C8 Aileron.
Pro investiční typy spotřebitelů se samozřejmě nabízí možnost dané dluhopisy odkoupit po čtyřech letech zpět, za cenu 125 000 Liber.
Spyker B6 Venator byl předveden na Ženevském autosalónu Geneva Motor Show v roce 2013 a také ve verzi kabriolet na veletrhu Pebble Beach Concours d’Elegance.
Kompaktní supersport je co do velikosti, podobný s vozy Porsche Cayman nebo Lotus Evora. O pohon se stará V6 s výkonem 375 koňských sil. Ovšem síla Spykeru je v něčem jiném – v luxusním ručním zpracování.
„Chtěl jsem poskytnout stejně smýšlejícím řidičům, kteří vyžadují nejvyšší standard, možnost výběru, která poskytuje kombinaci dědictví, designu, výkonu a exkluzivity“ říká generální ředitel Spykeru Victor Muller R. „To je dokonalý popis Spyker B6 Venator. Nyní, s dluhopisy „Spyker Venator Bond“ se mohou podobně smýšlející investoři podílet na financování dle jejich představ a určeném přímo pro ně“ dodal.
Společnost doufá, že s Spyker Venator dluhopisem a druhým dluhopisem Spyker Bond který bude následovat, získá kapitál v hodnotě 20 000 000 Liber (cca 600 miliónů korun).
Je rozhodně zajímavé sledovat vývoj společnosti Spyker a jejího rozhodnutí pomocí takovéhoto financování. V odvětví informačních technologií toto financování úspěch má, uvidíme tedy, jak se uchytí v automobilovém průmyslu.
Pokud se to Spykeru podaří, nejspíše vytvoří nový způsob jak koupit automobil, který ještě neexistuje.