Lotus Exige Sport 380 je zářným příkladem sofistikovanosti a závodního inženýrství skloubeného do jedinečného vozu. Britské automobilce známé svými sportovními vozy s motory usazenými uprostřed, se podařilo vyrobit nejagresivnější a zároveň nejlehčí sportovní náčiní. Nový Exige tak dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhé 3,7 vteřiny a maximální rychlost se zastaví na hodnotě 286 km/h. Kdo někdy v této „motokáře“ seděl, dokáže si představit jaké to je uhánět rychlostí vyšší než povolenou, klikatými okreskami v automobilu, který je vysoký zhruba do pasu dospělého člověka.
Fascinující zrychlení je dáno váhou, která v tomto případě činí téměř neuvěřitelných 1 066 kilogramů a včetně náplní rovných 1 100 kilogramů. Což působí v dnešním světě supersportovních automobilů, které váží klidně i 1 800 kilogramů jako sci-fi. Pro představu, malý automobil typu Opel Corsa váží 1 166 kg.
Poděkovat za to můžeme zejména rozsáhlému použití uhlíkových vláken (karbonu) napříč celým vozem. Na váze mají svůj podíl také sedačky, které jsou nyní vyrobeny z karbonu a obšité Alcantarou, které doplňuje zadní okno z polykarbonátu (značná úspora váhy) nebo lithium-ion baterie (dalších -10 kg), popřípadě ultralehká kovaná kola. V závodním voze skoro nic z hlediska komfortu nepotřebujete, takže ani tady nečekejte „tunu“ tlumícího polstrování a špičkový Hi-Fi systém s dvaceti reproduktory. Musí vám vystačit stereo systém Clarion s funkcí bluetooth a karbonové výplně dveří obšité taktéž Alcantarou.
Zdrojovým agregátem je motor od Toyoty konstrukce V6 o objemu 3,5 litru a přeplňovaný kompresorem. Upravena byla řemenice kompresoru pro získání vyššího plnícího tlaku, vyměněno palivové čerpadlo za výkonnější, modifikována řídící jednotka a nový výfukový systém – téměř identický jako u modelu Lotus Evora. V řeči čísel to pak znamená 380 koní při 6 700 otáčkách a velmi příjemných 410 Nm. Ačkoliv k tomu dnešní trend supersportovních vozů nesměřuje, v Lotusu zachovali ducha ryzího požitku z jízdy a vůz je k dostání pouze s šesti-stupňovou manuální převodovkou. Ta navíc získala chladič oleje, aby nedocházelo k jejímu přehřívání, když byste vzali automobil na závodní okruh.
Na silnici vás udrží kromě britských tlumičů Nitron, také přepracované aerodynamické prvky. Tím prvním je přední „lízátko“, které nově vyvine přítlak až 140 kilogramů na přední nápravu a přední „air blades“ na krajích nárazníků díky kterým je přilnavost v zatáčkách lepší až o 60 %. Následují semi-slick pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 (dříve Lotus používal značku Pirelli) a kvalitní brzdy od AP Racing s dvoudílnými kotouči pro lepší chlazení. Zadní křídlo a difuzor se poté starají o vyrovnaný přítlak na zadní nápravu a správné proudění vzduchu pod automobilem.
Zákazníci si mohou koupit Lotus Exige Sport 380 v jedné z deseti individuálních barevných kombinací. Pokud zvažujete že by automobilu bylo na silnici škoda a chcete raději na okruh, doporučujeme přikoupit balíček v ceně 3 200 liber s názvem „Track Pack“. Zde navíc dostanete stavitelné tlumiče Nitron a nastavitelné stabilizátory od společnosti Eibach.
Kolik za to všechno zaplatíte? Základní cena modelu Exige Sport 380 začíná na 67 900 librách (cca 2 175 000 Kč) ve Velké Británii a na 89 900 euro (cca 2 430 000 Kč) v Německu. Výhoda nákupu z Německa je například bližší servis a levostranné řízení, na které jsme tady v Evropě přeci jen více zvyklí.