Král je mrtev, ať žije král. Jeden z nejočekávanějších automobilů letošního veletrhu 86th International Motor Show byl včera představen. A stejně jako předchůdce – model Bugatti Veyron – nastavuje laťku té nejlepší automobilové techniky na pomyslné první místo. Malo-sériově vyráběný vůz aspiruje na nejrychlejší automobil planety.
Bugatti Chiron má výkon 1500 koní, což je o 25 % více než model Veyron, a zrychlit na 100 km/h dokáže za méně než 2,5 vteřiny. Už teď je jasné, že to není vůz pro každého a stejně jako zajímavý výkon, je zajímavá cena. Ta činí 2 400 000 euro (cca 65 miliónů korun). Navíc automobil vznikne v limitované edici 500 kusů, a jak lze u těchto „specialit“ předpokládat, čtvrtina vozů je již prodána.
Pohonnou jednotkou je zde unikátní šestnáctiválcový motor konstrukce W16 o objemu 8,0 litru, který je „dopován“ čtveřicí turbodmychadel. Použití výrazu dopování je celkem na místě, protože turbodmychadla naženou do motoru vzduch o objemu 60 000 litrů každou minutu. Velkou výhodou je navíc konstantní křivka 1600 Nm točivého omentu která je k dispozici už od pouhých 2 000 otáček a vůz tak „táhne“ až do 6 000 otáček za minutu. Toho bylo docíleno pomocí speciálního „Bugatti two-stage“ systému, který kontroluje objem vzduchu a dávkování plnícího tlaku.
Bugatti Chiron přichází s adaptivním podvozkem, který nabídne pět režimů – Lift, Auto, Autobahn, Handling a Top Speed. Jak asi tušíte, pro zdolávání rychlostních rekordů je určen poslední režim. Pokud jej zvolíte a sešlápnete plynový pedál na podlahu, ručička tachometru se zastaví na hodnotě 420 km/h. Respektive se jedná o elektronické omezení rychlosti z důvodu bezpečnosti. Ale věříme, že za pár měsíců bude k dispozici úprava, která tento omezovač rychlosti odpojí. Problémem však mohou být pneumatiky, které už na rychlost 420 km/h museli být speciálně vyvíjeny společností Michelin. Zajímavostí může být i zrychlení z 0 km/h na 300 km/h, které proběhne za méně než 13,6 vteřiny.
Stejně jako u modelu Bugatti Veyron, i zde naleznete pohon 4×4 a sedmistupňovou automatickou duální převodovku. O bezpečné zastavení se postará nový brzdový systém s titanovými třmeny. Karosérie vozu je z uhlíkových vláken s komponenty z titanu, leteckého duralu a jiných prémiových materiálů. Takže nikoho ani nepřekvapí fakt, že výškové reproduktory v sound systému Bugatti obsahují membrány osázené jedno-karátovým diamantem. Nejlepší hudební zážitek v automobilu jaký jste kdy zažili. Takže až pojedete na nákup rohlíků, které mimo jiné uložíte do zavazadlového prostoru o objemu velkorysých 44 litrů, můžete si vychutnat oblíbený koncert jako byste na něm skutečně byli.
Bugatti Chiron je svým názvem poctou slavnému Monackému závodníkovi Louis Alexandre Chironovi. Ten patřil mezi nejlepší předválečné závodníky a reprezentoval nejznámější automobilové značky.
První dodání automobilů Bugatti Chiron je naplánováno na srpen tohoto roku. Takže pokud nové Bugatti chcete (už jen z toho důvodu že je zatím prodáno 120 kusů), měli byste si rychle pospíšit.