Nákupní rádce: Audi R8

Chcete si koupit Audi R8 a nevíte na co si dát pozor? Tak přesně pro Vás je tady nákupní rádce týmu Luxurio.cz!

Dozvíte se jak nenaletět při koupi, na co se máte zaměřit, nejčastější problémy a proč zvolit konkrétní variantu tohoto modelu. Budeme se zaobírat pouze ojetým vozem Audi R8, jelikož u nových automobilů a zvláště v novém Audi R8 V10 S-Tronic jsou skoro všechny neduhy pryč.

Audi R8 V10 Plus 5.2 FSI quattro

Proč zrovna Audi R8?

Když už si chcete pořídit Audi R8 tak zřejmě víte, proč a z jakého důvodu ho chcete. Ale těm, kteří s koupí ještě váhají a rozmýšlejí, ukážeme, proč dává vlastnictví R8 smysl oproti jiným supersportům.

Když v roce 2008 představila společnost Audi svůj supersport, říkali jsme si, proč si chce vzájemně konkurovat s Gallardem od Lamborghini, které také patří do koncernu Audi (Audi jej koupilo již v roce 1998). Zvláště potom co v roce 2009 přišla verze GT s motorem V10 – podobným (ne stejným!) jako má Lamborghini Gallardo. Všechno nám došlo, až když jsme oba vozy vlastnili současně a mohli si je tak vyzkoušet při různých podmínkách.

Ačkoliv má Audi R8 a Gallardo spousty dílů společných, jedná se o dva úplně jiné vozy. Lamborghini Gallardo je opravdu skvěle postavený vůz, ale na delší trasy se v něm cítíte nepříjemně a zvláště na českých silnicích je auto opravdu uskákané. Je jasné že Gallardo nebylo konstruováno na polykání dálničních kilometrů při cestě na jednání nebo na jízdu s rodinkou k moři, ale že člověka dokáže vyčerpat vzdálenost jako je jízda z Prahy do Bratislavy a zpátky je prostě smutný fakt. Lamborghini Gallardo bylo vyrobeno jako exkluzivní hračka na okresky s ohromným výkonem a nádherným designem.

Audi R8 budiky

Audi R8 je postaveno na stejné platformě jako Gallardo, ale chování je absolutně rozdílné. V Audi R8 můžete klidně vyrazit na jednání do Bratislavy, nebo i do Budapešti a po příjezdu na místo se budete cítit skvěle. Pokud zvolíte variantu s podobně výkonným motorem jako má Gallardo (5,2L V10) budete tam i stejně rychle. Né že by Audi R8 byla vyloženě ošklivá, ale pokud milujete zástupy fotografů a obdivné pochvaly typu „Wow“ zvolte radši Gallardo.

Audi R8 je spíše vlk v rouše beránčí a německý uhlazený design je skutečně rozdílný od „italského“ býka. Ale nenechte se zmást, ať už si vyberete verzi 4,2 FSI V8 nebo 5,2 V10 GT, skvělý zážitek Vás nemine. Pohodlí, technologie, funkčnost – tak nějak by se dal vůz Audi R8 charakterizovat ve zkratce.

Nákup Audi R8

Díky tomu že je vozidlo vyráběno již od roku 2008 a je velmi oblíbené, je situace na trhu přívětivá pro všechny kupující. Než se spoléhat na nabídku českých prodejců, je lepší se poohlédnout po celoevropském trhu. Nejlépe na známý inzertní server Mobile.de, kde je nejen větší nabídka vozidel ale také více vozů se zajímavými konfiguracemi výbavy.

Cena za Audi R8 4,2 FSI V8 osciluje v průběhu roku mezi 39 000 a 45 000 Euro (cca 1 070 000 – 1 230 000 Kč) a u modelu Audi R8 5,2 V10 GT kolem 60 000 – 64 000 Euro (cca 1 640 000 – 1 750 000 Kč). Vliv na ceny na trhu má nejen aktuální nabídka ale také roční období. V zimě a chladných měsících je cena vozidel na minimu, ale jakmile se začne teplota zvedat a začínat jarní/letní období, roste i cena automobilu.

Audi R8 GT Spyder

Známé pořekadlo „nejsme tak bohatí, abychom si kupovali levné věci“ platí i v tomto případě. V této ceně dostanete Audi R8 4,2 FSI první generace a s nájezdem kolem 100 000 km. Což v tomto případě není žádná velká porce, protože použitý motor 4,2 FSI je k nalezení v modelech Audi Q7 a Audi RS4 jen s drobnými úpravami. A při správném zacházení není problém nájezd kolem 300 000 km. Ovšem většinou jde o základní verzi bez jakékoliv lepší výbavy a s automatickou převodovkou.

Cenová hladina po které byste se měli u modelu Audi R8 4,2 FSI pohybovat je kolem 50 000 Euro (cca 1 365 000 Kč). Za tuto cenu získáte slušný nájezd kolem 50 – 60 000 kilometrů, většinou plnou výbavu a vozy vyrobené ke konci roku 2009. Pokud preferujete manuální převodovku oproti automatickému R-tronicu, v této cenové hladině jich naleznete několik.

Pokud bychom měli shrnout nejdůležitější změny výrobní linie vozu Audi R8, jsou to tyto:

2008 – 2009 – První modely vozů

2010 – 2012 – Nová přední a zadní světla

2013 – 2014 – Vylepšené světlomety, nepatrné interiérová vylepšení, karbonový kryt motoru u verze V10 GT, možnost návrhu čalounění sedadel a nová převodovka S-tronic.

Audi-R8-5,2-FSI-GT

Poruchy a závady Audi R8

Jak už bylo zmíněno na začátku tohoto článku, motor 4,2 FSI je téměř identický s tím který naleznete také ve vozech Audi Q7 nebo Audi RS4 (B7+) z čehož pramení jeho dlouhá výdrž. Co je ale vyloženě problematické, jsou dvě věci: převodovka R-tronic a podvozek Magnetic Ride.

Všechny modely Audi R8 4,2 FSI a 5,2 V10 GT vyrobené v letech 2008 – 2013 jsou vybaveny převodovkou R-tronic. Samozřejmě za předpokladu že nezvolíte klasické manuální „Háčko“. Hlavním problémem převodovky R-tronic je rychlost řazení a chybovost. Představte si situaci, kdy jedete v režimu „Sport“ na klikaté okresce a potřebujete rychle předjet automobil před Vámi. Sešlápnete plyn, zahájíte předjížděcí manévr a v půli předjížděného auta převodovka vyhodnotí chybu a buď ubere výkon anebo přeřadí na vyšší stupeň. Díky tomu přijdete částečně o rychlost a může dojít ke krizové situaci.

Naštěstí existují firmy, které provádí úpravu jednotek těchto převodovek za slušné peníze (cca 50 000 Kč). Zlepšení po úpravě jednotky je impozantní a téměř srovnatelné s novou dvoj-spojkou systému S-tronic. Bleskurychlé reakce nejen v režimu „Sport“ ale také v normálním komfortním. Každopádně pokud se Vám něco podobného stane, nebo začne problikávat závada na palubce, je nejvyšší čas na provedení úpravy.

Druhý problém s podvozkem Magnetic Ride se týká hlavně předních tlumičů a taktéž tyto problémy vymizely v roce 2013. Pokud jste kupovali vozidlo nové, dealer Vás pozval na „svolávačku“ v rámci ceny. Ovšem u vozidla z druhé ruky se zajímejte o funkčnost a hlavně „odskakovost“ celého předku při průjezdu zatáčkami. Pokud nepoznáte, že ztrácíte přilnavost vlivem špatně nastaveného nebo nefunkčního podvozku, nejrychlejším řešením je optická kontrola. Vůz si nechte zvednout a zkontrolujte těsnost všech tlumičů a jejich okolí. Magnetic Ride podvozek trpí na předčasnou ztrátu maziva tlumičů a to zhruba po 20 000 kilometrech. Sada nových předních tlumičů se pohybuje kolem 75 000 Kč.

 Audi-R8-razeni

Shrnutí

Pokud si chcete koupit Audi R8 a nepotřebujete nutně přes 500 koní, které jsou sice fajn, ale v tomto autě postrádají za nabízenou cenu větší smysl, zcela určitě Vám postačí varianta 4,2 FSI V8.

Jestli to bude rok 2008, 2009 nebo 2012 je v zásadě jedno, důležitá je kontrola podvozkové části u systému Magnetic Ride a kontrola funkčnosti převodovky R-tronic (například výpisem chyb z jednotky TCU v dealerství Audi). Občas také zlobí tlačítko režimu „Sport“ kdy zůstává zamáčknuté, díky jeho častému užívání. Ale oprava není nic finančně náročného (cca 5000 Kč) a je to problém spíše kosmetické rázu.

Audi R8 nadrz

Doporučené úpravy

Ačkoliv není na Audi R8 moc co upravovat, několik drobných úprav by se jistě našlo. Pokud zvolíte převodovku R-tronic tak je bezpochyby důležitá úprava jednotky převodovky. Perfektní rychlé řazení, vytáčení rychlostí, plynulé přeřazování a efektivní podřazení s automatickým meziplynem jako v Gallardu.

Druhou úpravou je podvozek. Systém Magnetic Ride lze odstranit a po odladění nového (nejlépe závodního) podvozku získáte mnohem lepší ovladatelnost nad vozem a odezvu od volantu. Ovšem naladění podvozku není skutečně jen tak. Instalací speciálních progresivních pružin, které sníží světlou výšku vozu, získáte nejen o trošku lepší ovladatelnost ale také mnohem hezčí „look“ bez výrazné ztráty komfortu.

Poslední úprava není pro každého. Kdo miluje tichost a nenápadnost kterou R8 poskytuje už v sérii, nemusí číst dál. Jednoduchá úprava výfukového systému, kdy jsou boční „větve“ spojeny do tvaru X, zajistí důstojný projev Vašeho motoru před veřejností.

Máte nějaký dotaz ohledně automobilu nebo Vás zajímá něco jiného? Neváhejte nám napsat do komentářů nebo na adresu info@luxurio.cz !

Audi-R8-snizeno Audi-R8-Interier Audi-R8-svetlo Audi-R8-V10-GT

Za fotografie děkujeme Daniel Bösvald, William Stern, Trevor Thompson, Ronaldo Stewart & Dylan King.

Koukněte také na

diamond-aircraft-da50-v-be-unique

Diamond Aircraft DA50-V Be Unique

Cestovat po silnicích a dálnicích vás přestává bavit? Moře nemáme a kupovat si luxusní private …

Napsat komentář